NOEN FØRSTEINNTRYKK JEG KAN HUSKE

3 febrero 2010 at 1:44 pm Deja un comentario


Den typiske baren hvor folk møtes for en tapas eller to og noen øl

Jeg fikk mange ideer etter at jeg leste bloggen Aristocrisis og begynte å mimre om mitt første møte med Spania.  Spanjolene skravler mer seg i mellom med kjente og ukjente enn vi nordmenn. I Norge har jeg inntrykk av at vi nesten må kjenne hverandre for at vi skal kunne prate med hverandre hvis ikke blir man sett på som en raring. I Spania hvis jeg f.eks går på fruktmarkedet, i svømmehallen, busstoppet steder hvor jeg jeg nesten alltid kommer i prat med noen. Jeg liker det godt:) og på markedet har jeg fått høre enn del ganger hvordan folk utveksler oppskrifter og diverse. Det har faktisk sin sjarm. Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal være redd for å prate med andre folk.

Men heilt klart Norge har helt andre verdier som jeg setter stor pris på, blandt annet respekten man har for andre. Jeg oppfatter det slik at i Norge er vi kanskje mer ælige med våres medmennesker. De eksemplene der du i Spania har sett spanjoler som koser og klemmer hverandre og sier ting som “å kor flott du ser ut…etc” kan i neste øyeblikk når de forlater denne personen si for eksempel aahhh herlighet kor denne personen har tapt seg….”

EN GANSKE TYPISK SITUASJON

De typiske "viejos verdes"

Det er utrolig mange ting som er ulike..og vi har har vel våres positive og negative sider. At de eldre finner sin naturlige plass i utelivet i Spania er kanskje sant. Men det er spesielt eldre menn som “har funnet sitt komfortable innpass” siden de tilhører den mere mannssjåvinistiske generasjonen hvor mennene holder til i baren og drikker, spiller domino eller er i parken med andre menn, mens kvinnene er i heimen med alle de gjøremål som hører det til. Det er sant at de eldre er helt enestående når det gjelder pass av barnebarn. Pga arbeidstidene og siestaen som gjør at du er helt avhengig av å ha besteforeldre til å stille opp. Arbeidstidene og fleksibiliteten er langt bedre i Norge vil jeg si.

Når det kommer til alkoholbruk blandt de unge (noe jeg vet mer om siden jeg selv er ung) er at jeg faktisk på alle desse årene hvor hvor jeg har bodd i Spania (>5år) er at jeg ikke har sett ungdom drikke seg dritings…eller bli helt sanselaus full eller ha det som et mål og drikke seg full, det er kanskje utgangspunktet man har i Norge, man planlegger at man skal bli full og handler inn masse drikke til seg selv. I Spania handler man inn alkohol til seg selv og til sine venner. Jeg husker en spanjol fortalte meg at han hadde dratt til Norge som utvekslingsstudent og hadde blitt invitert på en grillfest. Siden han var vant til at man i Spania kjøper inn grillmat og drikke til alle, hvor folk så klart deler på kostnadene, hadde Manuel forsynt seg av både mat, drikke og røyk fra andre, helt til ei venninne gjorde han oppmerksom på at folk hadde med seg sine ting og at han ikke kunne bare forsyne seg uten å spørre.

På Gardemoen blir jeg ofte sjokker når ser jeg folk som sitter på Gardemoen klokken sju om morningen og drikker ½ litere. Jeg skjønner det bare ikke. Og jeg skjønner heller ikke de som virkelig drar på ferie for å drikke seg drit..ings… Men dette drikkemønsteret ser ikke ut til å forandre seg med det første.

Mat og matvaner

Mange spanjoler spør meg hva vi spiser i Norge, alle sier: dere spiser vel masse torsk og laks. Som regel må jeg tenke på mine besteforeldre som eksempel på at ja vi spiser en del fisk.  De fleste må vel nøye seg med frossenmat fra lavpriskjedene for råvarer og ferskmat er jo dyrt. Det er synd at vi ikke har tid, penger til å  lage middager med bruk av de gode råvarene vi har tilgjengelig i Norge. Er vi blitt en fiskenasjon uten tradisjon med fisk ?

Entry filed under: Lett blanding. Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Barcelonas reiseguide Planlegger du reise til Gran Canaria?

Responder

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorías

Vennligst skriv inn din e-mail adresse her

Flickr Photos

Fast-flying Falcon

sunset and fishing nets

Force of Life - Pushing Boundaries I

Más fotos

Feeds

febrero 2010
L M X J V S D
« Ene   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

Statistikk

wordpress statistics

RSS Absolutt Spania

  • Ha ocurrido un error; probablemente el feed está caído. Inténtalo de nuevo más tarde.

